Sprawozdanie z HUMANITAS Global Congress of Flourishing 2025

W dniach 8–10 października 2025 w Akademii Humanitas w Sosnowcu odbyła się międzynarodowa konferencja naukowa HUMANITAS Global Congress of Flourishing poświęcona zdrowiu i rozkwitowi. Wydarzenie miało charakter multidyscyplinarny i zgromadziło psychologów, pedagogów, lekarzy, pracowników socjalnych oraz przedstawicieli innych dziedzin. Kongres otworzył JM Rektor dr Mariusz Lekston, wyjaśniając pojęcie flourishing i zwracając uwagę, że w polskiej psychologii nie jest ono jeszcze dobrze ugruntowane. Podkreślił jednocześnie, że to właśnie Akademia Humanitas ma zaszczyt wprowadzać ten ważny konstrukt do rodzimej nauki, co nabiera szczególnego znaczenia wobec współczesnych wyzwań i trudności, w obliczu których rozwija się człowiek.

Następnie przewodniczący Komitetu Organizacyjnego prof. ucz. dr Sebastian B. Skalski-Bednarz podsumował czternaście miesięcy przygotowań, wskazując, że w tym czasie przyjęto ponad 150 zgłoszeń wystąpień od autorów z Ameryki Północnej, Karaibów, Europy i Azji. Zaznaczył również, że ponad 30% prelegentów posiadało afiliacje zagraniczne, co jednoznacznie potwierdza międzynarodowy charakter wydarzenia w świetle polskiego prawa. W ceremonii otwarcia głos zabrali także ks. prof. Janusz Surzykiewicz reprezentujący współorganizatora kongresu Katolicki Uniwersytet Eichstätt-Ingolstadt w Niemczech i Komitet Naukowy, a także prof. ucz. dr Dagna Kocur (Uniwersytet Śląski) i prof. ucz. dr hab. Katarzyna Skrzypińska (Polskie Towarzystwo Psychologii Religii i Duchowości, partner merytoryczny kongresu). Wspólnie zaakcentowali rangę podejmowanej problematyki badawczej i zaprosili uczestników do dalszej dyskusji. W kolejnej części dr Tomasz Baran z Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna omówił wyzwania i możliwości badań realizowanych metodą CAWI.

Centralną część dnia stanowiły wykłady plenarne. Prof. Ben C. H. Kuo z University of Windsor (Kanada), uznany badacz psychologii międzykulturowej, przedstawił koncepcję collective coping, ukazując jak wartości kolektywistyczne wpływają na radzenie sobie ze stresem i dobrostan jednostek. Prof. Jan Cieciuch z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, jeden z najwyżej cytowanych polskich psychologów osobowości, zaprezentował własny model integracji badań nad dobrostanem, zdrowiem psychicznym i cechami osobowości w ramach struktury kołowej. Prof. Arndt Büssing z Uniwersytetu Witten/Herdecke (Niemcy), lekarz i badacz duchowości w medycynie, mówił o niezaspokojonych potrzebach duchowych pacjentów przewlekle chorych i znaczeniu ich systematycznej diagnozy z użyciem standaryzowanych narzędzi. Prof. Loren L. Toussaint z Luther College (USA), ekspert w badaniach nad przebaczeniem, ukazał przebaczenie jako skuteczny mechanizm radzenia sobie z krzywdą i cierpieniem oraz fundament odbudowy więzi społecznych i rozwoju wspólnot. Z kolei prof. Jon R. Webb z Texas Tech University (USA), kliniczny psycholog specjalizujący się w problematyce uzależnień, zaprezentował model SFARA opisujący powiązania między duchowością, procesami wybaczania a skutecznością terapii uzależnień.

Na zakończenie dnia planowane było wystąpienie prof. Colwicka Wilsona, rektora University of the Southern Caribbean w Trynidadzie i Tobago, poświęcone projektowi badającemu rolę przebaczenia sobie w dobrostanie i redukcji zachowań ryzykownych w regionie Karaibów. Ze względu na niemożność osobistego przyjazdu, wystąpienie to w jego imieniu wygłosił prof. Toussaint, przybliżając uczestnikom kluczowe założenia i wyniki Caribbean Self-Forgiveness and Flourishing Project.

Drugi dzień kongresu rozpoczął się wykładem plenarnym prof. Bogusława Śliwerskiego (Uniwersytet Łódzki, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie), wybitnego pedagoga i byłego przewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. W swoim wystąpieniu zaprezentował on wyniki badań dotyczących dobrostanu i systemu wartości w ruchu harcerskim, wskazując na znaczenie tradycji skautowych i Prawa Harcerskiego w kształtowaniu postaw młodych ludzi wobec szczęścia i sensu życia.

Następnie rozpoczęły się sesje równoległe. W części poświęconej edukacji przyszłości omawiano wyzwania szkoły i nauczycieli w dobie transformacji cyfrowej, aksjologiczne podstawy wychowania oraz rolę edukacji obywatelskiej. W ramach bloku „Dobrostan psychiczny w zmieniającym się świecie” prelegenci dyskutowali m.in. o kondycji zdrowia psychicznego w krajach Grupy Wyszehradzkiej, postawach wobec zmian klimatu, powiązaniach między bliskością z naturą a dobrostanem, a także o roli mentalizacji i adaptacji międzykulturowej. Z kolei w sesji „Zdrowie, rodzina i wyzwania zawodowe” podejmowano problematykę rodzicielstwa w obliczu spektrum autyzmu, wypalenia rodzicielskiego, stresu lekarzy oraz emocji i akceptacji choroby u kobiet po mastektomii.

Po przerwie kawowej odbyły się krótkie prezentacje w formule BLITZ oraz pierwsza sesja posterowa, podczas której zaprezentowano m.in. wyniki badań nad rezyliencją żołnierzy jednostek specjalnych, funkcjonowaniem seksualnym kobiet po chorobie nowotworowej, a także wykorzystaniem eye-trackingu w diagnozie ADHD. W dalszej części programu odbyły się kolejne równoległe bloki tematyczne. W sesji „Umysł, ciało i przekonania” omawiano m.in. skutki stosowania CBD w leczeniu depresji i lęku, doświadczenia osób z fibromialgią, wpływ przebaczenia na jakość życia osób z HIV, a także równowagę między życiem zawodowym a prywatnym w różnych kulturach. W sesji „Dobrostan studentów w czasach przemian” analizowano wyzwania edukacyjne związane z migracją, agresją wśród młodzieży czy zdrowiem psychospołecznym kuratorów sądowych. Z kolei w sesji „Dobrostan w złożoności życia” podjęto zagadnienia dotyczące uważności, relacji rodzinnych w kontekście niepełnosprawności dziecka, duchowości w chorobie przewlekłej i dobrostanu w późnej dorosłości.

Po przerwie obiadowej odbyły się kolejne prezentacje w formule BLITZ oraz druga sesja posterowa, obejmująca m.in. badania nad ciemną triadą osobowości, uzależnieniami behawioralnymi i rolą odporności psychicznej w radzeniu sobie z trudnościami. Na zakończenie dnia zorganizowano trzy równoległe sesje. W bloku „Wiara, wartości i wspólnota” dyskutowano o roli religijności, empatii i przebaczenia w budowaniu jakości relacji i satysfakcji z życia. W części zatytułowanej „Uzdrawiające więzi” podejmowano tematykę zdrowotnych i społecznych korzyści płynących z praktyk religijnych i życia wspólnotowego, a także znaczenia duchowej dyscypliny w tożsamości kapłańskiej. Natomiast sesja „Tożsamość, odporność i twórcza ekspresja” koncentrowała się na rezyliencji osób transpłciowych, formowaniu tożsamości młodych dorosłych, twórczości w sytuacjach kryzysowych, a także na roli muzyki chóralnej jako formy ekspresji duchowej. Dzień zakończyło zamknięte posiedzenie Komitetów: Naukowego i Organizacyjnego.

Trzeci dzień kongresu odbywał się w całości online. Obrady rozpoczęły się sesją „Migracja i globalny dobrostan”, w której referaty dotyczyły m.in. definiowania rozkwitu w Indiach, dobrostanu cyfrowych nomadów, potrzeb duchowych starszych uchodźców oraz promocji zdrowia psychicznego młodych ludzi w Gruzji. Kolejny blok, zatytułowany „Sens, tożsamość i wartości społeczne”, koncentrował się na problematyce znaczenia w życiu codziennym, cierpienia i duchowości, inicjatyw z zakresu zdrowia seksualnego, a także mechanizmów narcystycznych i fascynacji przemocą w mediach.

W drugiej części dnia odbyły się równoległe sesje: „Młodzież, edukacja i odporność psychiczna” oraz „Rezyliencja, wrażliwość i procesy zdrowienia we współczesnej Polsce”. Dyskutowano tu o czynnikach sprzyjających rozkwitowi uczniów i studentów, uzależnieniu od nauki wśród kobiet z ADHD, terapii grupowej dla młodzieży z zaburzeniami psychicznymi, a także o praktykach wspierających równowagę w czasach kryzysu, roli nadziei u osób ze spektrum autyzmu czy znaczeniu przedsiębiorczości społecznej w integracji osób zagrożonych wykluczeniem.

Po południu uwagę skupiono na tematach związanych z płcią, zdrowiem psychicznym i konfliktami wartości oraz na ścieżkach prowadzących do dobrostanu w różnorodnych kontekstach kulturowych. Poruszano zagadnienia dotyczące różnic płciowych w kompulsywnym używaniu pornografii, przemocy seksualnej w relacjach małżeńskich, mindfulness jako predyktora dobrostanu, a także wpływu bólu przewlekłego na funkcjonowanie decyzyjne i międzypokoleniowych skutków traumy w Albanii. Osobny blok dotyczył również uzależnień, pracy zdalnej i motywacji sportowców w sytuacjach kryzysowych.

Kongres zamknął wykład plenarny prof. Adrianny Mendrek (Bishop’s University, Kanada) zatytułowany Mindfulness and Flourishing: From Historical Roots to Modern Applications. Badaczka, od lat zajmująca się funkcjonowaniem mózgu w zaburzeniach psychicznych i różnicami płciowymi w emocjach i poznaniu, a w ostatnich latach łącząca te zainteresowania z praktykami kontemplacyjnymi i terapią tańcem, podjęła refleksję nad korzeniami i współczesnymi zastosowaniami uważności. Zwróciła uwagę, że choć mindfulness stał się dziś popularnym narzędziem redukcji stresu i zwiększania produktywności, jego źródła sięgają praktyk buddyjskich i jogicznych, ukierunkowanych na rozwój samoświadomości, współczucia i transformację osobistą. Jej wystąpienie stanowiło inspirujące podsumowanie całego kongresu i podkreśliło znaczenie praktyk kontemplacyjnych dla rozkwitu jednostki i wspólnoty. W ramach ceremonii zamknięcia mgr Patrycja Uram, sekretarz Komitetu Organizacyjnego, podziękowała prelegentom i uczestnikom za wspólne tworzenie przestrzeni do naukowej i interdyscyplinarnej debaty nad zdrowiem i rozkwitem człowieka oraz zachęciła do przenoszenia wypracowanych idei i wniosków do praktyki.

W trakcie wydarzenia przyznano dwa wyróżnienia za najlepsze prezentacje. Uhonorowane zostały: prof. ucz. dr Edyta Charzyńska z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w kategorii doświadczonego badacza oraz mgr Emilia Malicka z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach w kategorii młodego badacza. Nagrodą była możliwość realizacji badania w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna o wartości 2 000 PLN, ufundowana przez sponsora wydarzenia.

Projekt został dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach programu Doskonała Nauka II. Kongres zrealizowano we współpracy z Katolickim Uniwersytetem Eichstätt-Ingolstadt w Niemczech, a sponsorami wydarzenia byli Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna oraz Księgarnia PWN. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Dyrektor Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, natomiast patronat merytoryczny nad wydarzeniem objęły: Komitet Zdrowia Publicznego PAN, Polskie Stowarzyszenie Psychologii Społecznej, Fundacja Kobiety Nauki, Koło Nauk Psychologicznych Experior przy Uniwersytecie Gdańskim, Polskie Towarzystwo Psychologii Klinicznej oraz Polskie Towarzystwo Psychologii Religii i Duchowości. Patronat medialny nad kongresem objęły: Forum Akademickie, TVP Info, TVP 3 Katowice, magazyn Charaktery, Psychologia w Praktyce oraz kwartalnik Edukacja.

W imieniu organizatorów dziękujemy wszystkim osobom oraz partnerom instytucjonalnym zaangażowanym w realizację przedsięwzięcia. Szczególne wyrazy wdzięczności kierujemy do wolontariuszy – studentów koła naukowego przy Wydziale Psychologii Akademii Humanitas wraz z opiekunem dr. Pawłem Dębskim.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Doskonała Nauka II.

Organizatorzy

Sponsorzy

Patronat honorowy

Patroni merytoryczni

Główny patron medialny

Patroni medialni